Anna de Wit RGS onderhoudsadviseur
Wat doet een RGS Onderhoudsadviseur?

Anna de Wit RGS onderhoudsadviseur

Anna de Wit versterkt de samenwerkingen van ToekomstGroep. Sinds januari zette Anna de Wit haar rol van RGS Onderhoudsadviseur voort binnen ToekomstGroep. In deze functie richt zij zich op het opstarten, begeleiden en versterken van langdurige samenwerkingen, met name met woningcorporaties. Haar rol overstijgt de projecten en focust zich op de grotere lijnen van de samenwerking.

De schakel tussen opdrachtgever en organisatie.

Anna fungeert als het aanspreekpunt voor opdrachtgevers en vormt de brug tussen de strategische en operationele lagen binnen ToekomstGroep. Waar projecten vaak gericht zijn op de uitvoering, kijkt Anna juist naar de samenwerking als geheel. Dit betekent dat ze zich in de samenwerking met eventuele andere co-makers, bezighoudt met project-overstijgende thema’s, zoals kostenefficiëntie, kwaliteitsborging en klanttevredenheid (KTO/MTO). Door deel te nemen aan werkgroepen en overleggen werkt zij aan procesverbeteringen en een soepelere samenwerking.

RGS: tijd nemen voor continu verbeteren

Een belangrijk onderdeel van haar functie is het werken volgens de principes van Resultaatgericht Samenwerken (RGS). Dit betekent dat ToekomstGroep niet alleen naar individuele projecten kijkt, maar samen met opdrachtgevers langetermijndoelen stelt en processen optimaliseert. Een concreet voorbeeld hiervan is de samenwerking met Woonin, waar Anna één dag per week op locatie aanwezig is. Hier houdt ze korte lijnen met de regisseurs en co-makers, zodat de betrokkenheid van beide partijen wordt versterkt. Dit leidt tot efficiëntere processen en een hogere medewerkerstevredenheid. “Je voelt de betrokkenheid van beide kanten, waardoor iedereen net een stapje harder loopt om de samenwerking te laten slagen,” aldus Anna.

Voorspelbaarheid en efficiëntie voor opdrachtgevers

Door volgens het RGS-model te werken, krijgen opdrachtgevers beter inzicht in hun vastgoedbezit en financiële planning. De meerjarenbegroting wordt voorspelbaarder en tussentijdse monitoring helpt om tijdig bij te sturen. Dit voorkomt dat projecten onverwacht uitvallen of verschoven moeten worden, wat zowel ToekomstGroep als de opdrachtgever ten goede komt. “Voor ons betekent dit dat we in december (of soms nog eerder) al weten wat we het jaar erop gaan uitvoeren, waardoor we efficiënter kunnen plannen, wat weer ten goede komt aan de kwaliteit van het werk” legt Anna uit.

Duurzame samenwerking en vakmanschap

Een ander groot voordeel van RGS is de continuïteit voor alle betrokkenen. Schilders en vaklieden weten dat we bij de volgende onderhoudsingreep weer bij hetzelfde complex aan het werk zijn. Dit zorgt ervoor dat zij de bewoners en de specifieke uitdagingen van een complex goed kennen, wat leidt tot beter en netter werk. Hoewel sommige collega’s al ervaring hebben met deze manier van werken, is het voor velen nog nieuw en vergt het tijd om de voordelen te zien, vooral op de lange termijn. “Het proces kost tijd, maar uiteindelijk levert het veel op. Nu de eerste RGS-trajecten zichtbaar resultaat opleveren, zien we steeds beter hoe waardevol deze aanpak is. We zijn nu bezig met projecten voor 2026 en ook met de projecten voor 2027 voor Portaal,” zegt Anna.